تاریخچه گروه فیزیولوژی در لرستان
گروه آموزشی فیزیولوژی یکی از قدیمیترین گروههای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان است و فعالیت آموزشی خود را از سال 1372 تقریباً همزمان با تأسیس دانشکده پزشکی آغاز کرد. در ابتدا این فعالیت منحصر به آموزش دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری و مامایی بود ولی با تأسیس دانشکدههای دیگر دانشگاه علوم پزشکی، فعالیت آموزشی گروه نیز توسعه پیدا کرد. در حال حاضر اعضاء هیات علمی این گروه تدریس دروس فیزیولوژی دانشجویان در کلیه رشته های دانشگاه را عهده دار میباشند.
دوره دکترای پژوهش محور فیزیولوژی از سال 1392 به تعداد 2 نفر و دوره کارشناسیارشد فیزیولوژی از سال 1393 در گروه با تعداد 4 دانشجو راه اندازی گردیده است و تاکنون در مجموع 40 نفر دانشجو مقطع کارشناسی ارشد گروه در این دانشکده پذیرفته شده که تعداد 15 نفر از آنان تاکنون فارغ التحصیل شده است. در حال حاضر 6 نفر عضو هیات علمی دارد که شامل 1 نفر دانشیار ،2 نفر استاد ، 3 نفر استادیار و همچنین دارای یک کارشناس آزمایشگاه می باشد.
رسالت و ماموریت گروه فیزیولوژی
گروه فیزیولوژی با بهره گیری از اعضاء هیات علمی توانمند، مسئولیتپذیر و متعهد به آرمانهای مقدس جمهوری اسلامی خود را موظف به آموزش و تربیت دانشجویانی کارآمد، اثربخش، مسئولیتپذیر و مقید به اخلاق حرفهای میداند که این امر در راستای تامین نیازهای آموزشی، بهداشتی و درمانی جامعه و بخشی از اهداف مندرج در سند چشم انداز 1404، سیاستهای کلی نظام سلامت، نقشه جامع علمی و برنامه استراتژیک دانشگاه محقق می گردد. رسالت اصلی گروه در وهله اول، تربیت متخصصین رشته فیزیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و سپس ارتقاء سطح علمی دانشجویان رشته پزشکی و سایر رشتههای وابسته در مباحث فیزیولوژی می باشد. وضعیت آرمانی گروه باید به گونه ای باشد که اعضای گروه حداقل سالانه 2 عدد مقاله ISI داشته باشند و در سالهای آتی 5 نفر دانشجوی دکتری و 15 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی تربیت شود.
مأموریت اصلی گروه فیزیولوژی بدین قرار است که با پیروی از مفاد نقشه جامع علمی سلامت و به منظور پاسخگویی مناسب به نیازهای کلیه مشتریان دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، فارغ التحصیلان متخصص و توانمندی را تربیت نمایند تا قادر باشند :
ü نیازهای بهداشتی درمانی در مراکز مربوطه کشور را برآورده سازند.
ü پژوهش های بنیادی و کاربردی در حیطه های مختلف فیزیولوژی را انجام دهند.
ü نیازهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاههای کشور را برآورده سازند.
3. هدف کلی:
تربیت نیروهای متخصص و توانمند برای برآوردن نیازهای ، آموزشی، پژوهشی و بهداشتی درمانی جامعه است. در این راستا تعلیمات عمومی و اختصاصی به دانشجویان داده شده تا علاوه بر درک کافی از انسان، فرهنگ حاکم بر آن و محیط اطرافش، از عهده انجام اعمال ذکر شده بر آیند.
4. اهداف ویژه:
4-1. اهداف آموزشی:
4-1-1. کارشناسی ارشد
ü ارتقا کمی و کیفی دانش و بینش دانشجویان کارشناسی ارشد برای فراگیری کارکرد سیستم های مختلف بدن بر اساس آزمون کتبی، شفاهی و عملی در هر ترم تحصیلی(آموزشی).
ü تدوین فعالیت های آموزشی گروه مبنی بر اهداف، قبل از هر ورودی .
ü تخصصیتر نمودن تدریس واحدهای درسی با توانمند سازی دانشجویان کارشناسی ارشد در طی هر سال تحصیلی تا رسیدن به سطح مطلوب.
ü قبولی حداقل یک دانشجوی کارشناسی ارشد در آزمون دکترای تخصصی در دانشگاههای معتبر .
ü توسعه امکانات آموزشی اعم از آزمایشگاهی، تجهیزات و فضای فیزیکی.
ü مشارکت دادن دانشجویان کارشناسی ارشد در فعالیتهای آموزشی گروه از جمله برنامه ریزی درسی، نحوه تدریس و پایش برنامههای آموزشی.
ü پایش سالانه تمامی اهداف و فعالیتهای آموزشی گروه قبل از آغاز هر ورودی.
ü ارائه طرح درس ترمی، روزانه و جدول مشخصات آزمون برای کلیه دروس ارائه شده.
ü ارتقا سطح بینش، دانش و مهارت اعضا گروه در حیطههای مختلف فیزیولوژی در طی هر سال تحصیلی با شرکت فعالانه در کارگاهها ، سمینارها و ژورنال کلاب.
ü بازنگری طرح درسهای ترمی و روزانه با مشارکت دانشجویان و اعضا هیئت علمی برای فعالیتهای آموزشی اساتید در هر دوره جدید.
ü ایجاد انگیزه، علاقه و مسئولیت پذیری در دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی فیزیولوژی.
4-1-2. دانشجویان پزشکی
- ارتقا کمی و کیفی دانش و بینش دانشجویان پزشکی برای فراگیری کارکرد سیستمهای مختلف بدن بر اساس آزمون کتبی، شفاهی و عملی در هر ترم تحصیلی (آموزشی).
- تخصصی تر نمودن تدریس واحدهای درسی با توانمند سازی اساتید گروه در طی هر سال تحصیلی تا رسیدن به سطح مطلوب (آموزشی).
- کسب رتبه 1 تا 10 فیزیولوژی علوم پایه دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور (آموزشی).
- توسعه امکانات آموزشی اعم از آزمایشگاهی، تجهیزات ، فضای فیزیکی در طی هر 5 سال تحصیلی.
- مشارکت دادن دانشجویان پزشکی و فارغ التحصیلان پزشکی در فعالیتهای آموزشی گروه از جمله برنامه ریزی درسی، نحوه تدریس و پایش برنامههای آموزشی.
- پایش سالانه تمامی اهداف و فعالیتهای آموزشی گروه مبنی بر اهداف قبل از آغاز هر سال تحصیلی جدید.
- تدوین فعالیتهای آموزشی گروه در ابتدای هر سال تحصیلی جدید.
- ارائه طرح درس ترمی و روزانه و جدول مشخصات آزمون برای کلیه دروس ارائه شده.
- ارتقا سطح بینش، دانش و مهارت اعضا گروه در حیطه های مختلف فیزیولوژی در طی هر سال تحصیلی با شرکت فعالانه در کارگاهها ، سمینارها و ژورنال کلاب.
ü ارتقا میانگین رتبه دانشگاهی اساتید از استادیاری به دانشیاری و بالاتر در طی هر 4 سال یکبار.
ü بازنگری طرح درسهای ترمی و روزانه با مشارکت تمامی اعضا هیئت علمی و مبنا قرار دادن آن برای فعالیتهای آموزشی اساتید در هر سال تحصیلی جدید.
ü ایجاد انگیزه، علاقه و مسئولیت پذیری در دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و فیزیولوژی.
ü تعیین و تکلیف درس فیزیولوژی بر اساس اینتگریشن یا روش قدیمی.
ü 4-1-3. سایر دانشجویان (شامل: پرستاری، اتاق عمل، مامایی، تغذیه، بهداشت و...)
ü ارتقا کمی و کیفی دانش و بینش دانشجویان برای فراگیری کارکرد سیستمهای مختلف بدن بر اساس آزمون کتبی، شفاهی و عملی در هر ترم تحصیلی (آموزشی).
ü کاربردی نمودن تدریس واحدهای درسی با توانمند سازی اساتید گروه در طی هر سال تحصیلی تا رسیدن به سطح مطلوب (آموزشی).
ü مشارکت دادن دانشجویان هر رشته در فعالیت آموزشی های مربوط از جمله برنامه ریزی درسی، نحوه تدریس و پایش برنامه های آموزشی.
ü تدوین فعالیتهای آموزشی گروه در ابتدای هر سال تحصیلی جدید.
ü پایش سالانه تمامی اهداف و فعالیتهای آموزشی گروه مبتنی بر اهداف، قبل از آغاز هر سال تحصیلی جدید.
ü ارائه طرح درس ترمی و روزانه و جدول مشخصات آزمون برای کلیه دروس ارائه شده.
ü ارتقا سطح بینش، دانش و مهارت اعضا گروه در حیطه های مختلف فیزیولوژی در طی هر سال تحصیلی با شرکت فعالانه در کارگاهها ، سمینارها و ژورنال کلاب.
ü بازنگری طرح درس های ترمی و روزانه با مشارکت تمامی اعضا هیئت علمی و مبنا قرار دادن آن برای فعالیت های آموزشی اساتید در هر سال تحصیلی جدید.
ü ایجاد انگیزه، علاقه و مسئولیت پذیری در دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و فیزیولوژی.
4-2. اهداف پژوهشی:
ü انجام طرحهای پژوهشی در حیطه علوم پایه و نیازهای سلامت و بهداشت منطقه و کشور.
ü انجام طرحهای پژوهشی کاربردی با اهداف تجاری و تولید محصول جدید و تاسیس شرکتهای دانش بنیان یا همکاری با آنها.
ü توسعه انتشارات علمی گروه (کتاب ، مقاله، پتنت و ...) متناسب با شرح وظایف اعضاء هیئت علمی.
ü انجام داوری آثار علمی (کتابها،مقالات،پایاننامهها و... ) ارجاع شده به گروه (داخلی وخارجی).
ü شرکت فعالانه اعضای هیئت علمی در سمینارها وکنگرههای استانی، ملی و بینالمللی.
ü همکاری در برگزاری سمینارها و همایشهای استانی، ملی و بین المللی متناسب با توانایی های گروه.
ü ترغیب دانشجویان و فارغ التحصیلان برای ارائه طرحهای تحقیقاتی و نشر آثار علمی.
ü تعریف موضوع و سرپرستی یا مشاوره پایاننامههای دانشجویی در حیطههای مربوط به تخصص اساتید گروه.
ü مشارکت و همکاری پژوهشی با سایر دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و سازمان ها در حیطه سلامت.
4-3. اهداف حیطه برنامه درسی:
- ارائه دروس تئوری و عملی بر اساس سر فصل های تعیین شده توسط وزارت بهداشت.
- تدوین کردن طرح درسی روزانه و ترمی برای هر واحد جدید متناسب با سرفصل تعیین شده وزارت بهداشت.
- بازنگری طرح درسی ترمی و روزانه واحد تدریس شده قبلی متناسب با نظرات دانشجویان، سایر اساتید و تجربه شخصی مدرس.
- بررسی سرفصل مطالب تعیین شده درسی توسط اعضای هیئت علمی گروه در صورت نیاز و ارائه پیشنهاد به وزارتخانه بر حسب مورد.
- مشارکت دادن دانشجویان در امر تدریس و ارزشیابی از طرق مختلف از جمله بحث گروهی ، کنفرانسهای گروهی و غیره.
- ارائه روشهای متنوع و جدید تدریس مطالب آموزشی.
ü بکار بردن روشهای مناسب ارزشیابی متناسب با محتوای دروس.
ü آشنایی اعضای هیئت علمی با روشهای جدید تدریس و ارزشیابی از طریق مشارکت دادن آنها در کارگاههای روش تدریس و سنجش دانشجو.
ü بازنگری در برنامه آموزشی با استفاده از بازخورد دانش آموختگان.
ü استفاده از مطالب علمی ارائه شده در ژورنال کلاب جهت ارتقا سطح علمی برنامه های درسی.
4-4. اهداف حیطه هیئت علمی:
- تلاش برای دستیابی به ترکیب مناسب هیئت علمی از نظر مرتبه / نسبت استاد به دانشجو/ تمام وقت به نیمه وقت.
- جذب هیات علمی متخصص در رشتههای مرتبط متناسب با نیازگروه.
- ارتقاء اعضای هیات علمی طبق برنامه زمانی مرسوم و متناسب با آییننامه ارتقاء.
- همکاری موثر و مستمر اجرایی با بخشهای مختلف دانشکده و دانشگاه .انجام ارزشیابی سالیانه مستمر اعضا هیئت علمی برای جلوگیری از رکود علمی آ نها.
- بازخورد نتیجه ارزشیابی سالیانه به اساتید برای ارتقاء فعالیتهای مختلف آنها.
- اختصاص زمان کافی برای مشاوره دانشجویان از طرف اساتید گروه.
- گذراندن کلیه کارگاههای ضروری توسط اساتید گروه (کارگاههای برنامه ریزی درسی،روش تحقیق، روش تدریس،سنجش و ارزشیابی دانشجو).
4-5. اهداف حیطه تجهیزات و امکانات:
اهداف اختصاصی در حوزه منابع انسانی، فضا، امکانات و تجهیزات
- تدوین برنامه مدون برای ارتقا صلاحیتهای حرفهای، شایستگیهای علمی - عملی و پژوهشی اعضای هیاتعلمی گروه
- تدوین برنامه مدون کوتاه مدت و بلند مدت در جذب اعضا هیئتعلمی متخصص و مجرب
- تدوین برنامه توسعه جایگاه مسئولیتپذیری و پاسخگویی اعضای هیئتعلمی و تعامل مؤثر با فراگیران
- تدوین برنامه پایش و ارتقای میزان رضایتمندی اعضای هیاتعلمی در گروه و دانشکده
- پیشنهاد و پیگیری امکانات و تسهیلات رفاهی جهت اعضای هیات علمی توسط گروه / دانشکده
- جذب نیروی انسانی آموزشی غیر هیئتعلمی و نیروهای اداری متناسب با مصوبات شورای عالی برنامهریزی و یا مدیریت منابع / برنامه آموزشی رشته مربوطه
- پیشبینی فضاهای فیزیکی، امکانات، تجهیزات و ابزار آموزشی – پژوهشی متناسب با رشته مقاطع تحصیلی گروه
- تدوین ساز و کار مشخص گروه برای آشنا شدن داوطلبین ورود به رشته، با توانمندیها و شایستگیها و فرصتهای شغلی مرتبط با رشته / مقطع
- پیشنهاد و طراحی سامانهای بهروز برای ثبت کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئتعلمی، فراگیران و سایر فعالیتهای گروه
- دسترسی به منابع الکترونیکی با سرعت و حجم مناسب
اهداف اختصاصی در حوزه ساختار سازمانی و مدیریت
- تدوین ساختار تشکیلاتی و سازمانی مدون برای گروه
- تدوین فرآیندها و نحوه مشارکت ذینفعان در مدیریت گروه آموزشی منطبق با آییننامهها
- تدوین ساز و کار مشخص سامانه ای بروز شده برای ثبت اطلاعات دانشآموختگان (وضعیت اشتغال، وضعیت ادامه تحصیل و.....)
- تدوین ساز و کار مرتبط با اخذ نظر از گیرندگان خدمت و سازمانهای ذینفع از سطح توانمندیها و مهارت های دانشآموختگان
- تدوین ساز و کار مشارکت دانشآموختگان در ارزیابی برنامههای در حال اجرا و بازنگری و بازآموزی
اهداف اختصاصی در حوزه ارتقا مدیریت گروه:
-
- تدوین اهداف آموزشی و پژوهشی در سند استراتژیک گروه.
- تدوین اهداف آموزشی و پژوهشی گروه در قالب برنامه عملیاتی.
- تدوین فرآیند نظارت بر طراحی آموزشی دروس کارشناسی ارشد (تهیه فرم فرآیند – تهیه چک لیست مربوطه)
- تعیین اولویتهای پژوهشی گروه
- تهیه و تدوین منابع علمی و روزآمد متناسب با توانمندیهای علمی اساتید گروه.
- انجام خودارزیابی بر اساس فرم ارسالی از طرف بورد فیزیولوژی
- انجام خودارزیابی بر اساس فرم اعتبار بخشی گروه های آموزشی
- تهیه فرم فرآیند تصویب و دفاع از پایاننامههای کارشناسی ارشد
- ارزیابی مستمر میزان تحقق اهداف گروه (فرایند و نتایج) بر اساس فعالیتهای گروه.
4-6. اهداف کلی حیطه دانش آموختگان
ü دانش آموختگان بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیلی پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند.
ü مناسب بودن مقالات و آثار علمی دانش آموختگان.
ü دانش آموختگان بتوانند در مراکز دانشگاهی، بهداشتی درمانی و تحقیقاتی فعالیت موثر و مطلوب داشته باشند.
ü مدیران مربوطه از سطح دانش ، مهارت های تخصصی و وجدان کاری دانش آموختگان رضایت کافی داشته باشند.
ü استفاده از توان دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در کارگاههای آموزشی ، طرحهای پژوهشی ،داوری مقالات و پایان نامه های دانشگاه .
انجام بازنگری در برنامه آموزشی گروه با استفاده از بازخورد دانش آموختگان.
سوالات متداول
آدرس سالن آزمون الکترونیکی دانشکده پزشکی کجاست؟
طبقه زیرزمین- راهروی سمت بوفه- انتهای راهرو- سالن آزمون الکترونیکی دانشکده پزشکی
آدرس سامانه آزمون الکترونیکی دانشکده پزشکی چیست؟
آدرس URL سامانه Exam.lums.ac.ir می باشد
آدرس IP نیز 192.168.32.20 می باشد
ضمنا عزیزانی که از وای فای دانشگاه (pardis) استفاده میکنند حتما داده گوشی خود را خاموش کرده و تنها با وای فای وارد شوند و آدرس سامانه را بصورت دستی در نوار مرورگر خود بزنند.
نحوه ورود به سامانه آزمون الکترونیکی چگونه می باشد؟
جهت شرکت در آزمون پیش رو بعد از ورود به سامانه آزمون الکترونیکی «نام کاربری» و «رمز عبور» خود را وارد کرده و سپس کد امنیتی نمایش داده شده را بنویسید و «ورود به آزمون» را بزنید.
چگونه از نتایج آزمونهای برگزار شده در سامانه آزمون الکترونیکی باخبر بشیم؟
جهت نمایش نمره بعد از ورود به سامانه آزمون الکترونیکی «نام کاربری» و «رمز عبور» خود را وارد کرده و سپس کد امنیتی نمایش داده شده را بنویسید و «ورود به پنل کاربری» را بزنید.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: